Slarva inte bort dina kunder

Publicerad 2018-01-27

Att vårda kundrelationer är alla säljares viktigaste jobb. Trots det slarvar många med att utveckla sina kunder – och riskerar därmed att förlora dem.


Det bästa sättet att vårda och utveckla sina kunder är att skapa kundplaner med tydliga mål för vad ni ska åstadkomma tillsammans. Det är dock något som väldigt många säljare slarvar med.
    
– Risken är att kunden byter leverantör för att du inte är på tå, saknar bra idéer och en tydlig plan, säger säljutbildaren Peter Paunovic till Säljaren.
    
Paunovic, som föreläser och utbildar inom försäljning till vardags, ger rådet att försöka ha kontakt med flera personer på varje kundföretag.
    
– Är det bara en enstaka person är kontakten alldeles för svag. Det räcker med att den personen slutar så har du tappat hela kundrelationen. Det kan vara guld värt att även veta vem som sitter i växeln, om den är outsourcad eller finns hos kunden.
    
Han menar också att det är viktigt att hålla koll på vad som händer i kundens värld och att alltid fokusera på a-kunder, kunder som är nöjda, som uppskattar din produkt eller tjänst och som är trogna.
    
– Det är med sådana kunder man bygger långsiktiga relationer, säger han.
    
Sist, men inte minst, ger Paunovic rådet att ha en plan för den personliga relationen med kunden. Vad tycker kunden om? Hur kan er relation utvecklas?
    
– Lyssna in signaler och stärk relationen. Tappar man en kund kan det bero på att man slarvat med sin kundplan.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.